WK
Koninklijk Huis prijst Oranje-Curaçao voor WK-punt tegen Ecuador
Koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Ariane woonden Curaçao’s 0-0 gelijkspel tegen Ecuador in Kansas City bij, na eerder die dag in Houston de 5-1-overwinning van Oranje op Zweden te hebben aanschouwd. Hun aanwezigheid benadrukte de groeiende zichtbaarheid van het Caraïbische elftal op het WK-toneel.
De twee steden, Houston en Kansas City, liggen ongeveer twee uur vliegen uit elkaar. Deze korte afstand maakte het voor de koninklijke entourage mogelijk om beide wedstrijden op één dag bij te wonen.
Na de 0-0 gelijkspel noemde koning Willem-Alexander de wedstrijd een “groot spektakel”. Hij prees de “vechtlust en teamspirit” van Curaçao en wees op de prestatie van het kleine land om een punt te pakken op het internationale podium.
De koning loofde ook bondscoach Dick Advocaat, met de woorden: “oudste coach, kleinste land, eerste punt, eerste doelpunt tegen Duitsland”. Hij toonde zich trots dat Advocaat zo’n “grote plus” toevoegt aan zijn carrière.
Koningin Máxima zei dat Curaçao “veel verdedigde, maar ook goede aanvallen produceerde”. Ze zei trots te zijn op de prestatie van het team.
Prinses Ariane vertelde dat ze “de hele avond op het puntje van haar stoel zat”. Ze beschreef de ervaring als een “topavond”.
Volgens de koning maakte de aanwezigheid van de koninklijke familie van de wedstrijd “een fantastisch feest”. Hun aanwezigheid onderstreepte de groeiende zichtbaarheid van Curaçao op het WK.