LIVE
Geen live wedstrijden
🌍 Andere regio's



🌐 Alle regio's
ONE GAME. ONE COMMUNITY. ALL TOGETHER.
← Terug naar artikels

WK

FIFA overweegt één toss voor WK-strafschoppen

gisteren

FIFA overweegt een regelwijziging voor de knock-outfase van het WK om de strafschoppenserie eerlijker te maken. Het voorstel zou het huidige tweevoudige tosssysteem vervangen door een enkele toss die de volgorde van schieten of het doel bepaalt.

Momenteel worden er twee tosses gebruikt: de eerste bepaalt op welke kant de strafschoppenserie wordt afgewerkt, en de tweede wie er als eerste mag schieten. Deze dubbele tossmethode is recentelijk bij toernooien toegepast.

FIFA en de International Football Association Board bestuderen hoe een enkele toss de eerlijkheid kan vergroten. De gezamenlijke evaluatie kijkt naar de mogelijkheid dat de winnaar van de toss kan kiezen of hij als eerste mag schieten of welk doel wordt gebruikt.

Volgens het voorgestelde format mag de winnaar van de enkele toss kiezen of hij als eerste mag schieten of naar welk doel de schoten worden gericht, terwijl de verliezer automatisch de tegenovergestelde optie krijgt. Dit zou een tweede toss overbodig maken.

Het meest recente voorbeeld met grote impact was de Champions League-finale tussen Arsenal en Paris Saint-Germain, waarbij Paris Saint-Germain beide tosses won maar uiteindelijk de strafschoppenserie verloor. De wedstrijd liet zien hoe het huidige systeem tot onverwachte uitkomsten kan leiden.

Het is nog onzeker of de nieuwe enkelvoudige tossregel voor dit WK zal worden ingevoerd. FIFA heeft nog geen definitieve beslissing bekendgemaakt voordat de knock-outwedstrijden zondag beginnen.

Discussie (0)

Wees de eerste om te reageren!

Reageer op dit artikel

Kies een weergavenaam — je hoeft je echte naam niet te gebruiken

Je weergavenaam wordt getoond, je e-mailadres nooit. Privacy

← Terug naar artikels