LIVE
Geen live wedstrijden
🌍 Andere regio's



🌐 Alle regio's
ONE GAME. ONE COMMUNITY. ALL TOGETHER.
← Terug naar artikels

WK

België tevreden na gelijkspel Oranje

🇧🇪 1 uur geleden

Belgische aanvoerder Youri Tielemans sprak de media in Seattle één dag na de 0-0 gelijkspel tegen Iran. De middenvelder klonk voorzichtig, wat aansloot bij de toon van andere ervaren spelers na de WK-wedstrijd.

Tielemans benadrukte dat de focus van het team nog steeds ligt op het bereiken van de volgende ronde. "We zijn gericht op het doorgaan naar de volgende fase. We hebben nog niet gewonnen op dit WK, dus we weten wat we moeten doen. We gaan met veel vertrouwen de wedstrijd tegen Nieuw-Zeeland in."

Hij weerlegde kritiek op ervaren spelers zoals Kevin De Bruyne en Romelu Lukaku. "Ik begrijp dat iedereen naar de ervaren spelers kijkt. Maar dat is niet het punt. We hadden één of twee doelpunten kunnen maken gisteren. Hun doelman maakte enkele uitstekende reddingen. Ja, we presteren niet op ons beste niveau, maar we moeten niet één individu aanwijzen – we moeten elkaar als groep steunen."

Tielemans wees het idee af om individuen aan te wijzen voor slechte prestaties. "Eerlijk gezegd? Dat is niet belangrijk. We weten allebei dat Kevin en Romelu van wereldklasse zijn, vooral bij de Rode Duivels. Ik haat het om vingers te wijzen. Als we niet winnen, is de hele ploeg verantwoordelijk."

Lukaku had gesproken over "te veel emotie" tijdens de wedstrijd. Tielemans legde uit: "Je land vertegenwoordigen op een WK is het mooiste wat een voetballer kan meemaken. Iedereen kijkt naar je, iedereen steunt je – maar onder een vergrootglas."

Hij voegde toe: "Emoties tijdens en na de wedstrijd zijn natuurlijk, vooral als het niet goed gaat. Twee gelijke spelen – tegen Egypte en Iran – voelen als twee nederlagen. Maar het feit is dat we niet verloren hebben. Als we de laatste wedstrijd winnen, gaan we door."

Over de teammoreel zei Tielemans: "Het is hetzelfde als voorheen. We richten ons op de volgende wedstrijd. We moeten vrijdag winnen. Dan gaan we door en is alles in orde."

Hij erkende dat het oorspronkelijke doel was om alle drie de groepswedstrijden te winnen. "Voetbal is onvoorspelbaar. Soms gebeuren er dingen die je niet had kunnen voorzien. In deze omstandigheden moeten we gewoon blij zijn dat we ons kwalificeren. Natuurlijk zeiden we van tevoren dat we negen punten uit negen wilden halen, maar soms lukt dat niet. Dan moet je als team sterk staan."

Tielemans reflecteerde op zijn eigen vorm: "In de openingswedstrijd begon ik niet goed, net als de hele ploeg. Er was veel druk. Sindsdien ben ik hersteld, ook tegen Iran. Ik voel me fysiek en mentaal goed."

Toen hem werd gevraagd over zijn rol in de middenlinie naast De Bruyne en Vanaken, zei hij: "Het is aan de coach om te beslissen. Ik speel waar hij me vraagt. Wie speelt doet er niet toe. We zijn een groep van 26."

Hij vergeleek de huidige campagne ook met België’s WK van 2022. "Maken we progressie? Absoluut. We speelden beter tegen Iran dan tegen Egypte, met meer kansen gecreëerd."

Over zijn relatie met de bondscoach zei Tielemans: "Die is nog net zo goed als aan het begin van het toernooi."

Discussie (0)

Wees de eerste om te reageren!

Reageer op dit artikel

Kies een weergavenaam — je hoeft je echte naam niet te gebruiken

Je weergavenaam wordt getoond, je e-mailadres nooit. Privacy

← Terug naar artikels