WK
Dumfries roept Oranje op tot Inter-mentaliteit
Denzel Dumfries vertelde het Nederlands elftal vóór hun WK-campagne dat ze de directe, confronterende cultuur van de kleedkamer van Inter Milan moeten overnemen. Hij waarschuwde dat een te comfortabele groepsdynamiek de prestaties van Koemans ploeg zou kunnen beperken. Hij benadrukte het belang van meer onderlinge verantwoordelijkheid en een beetje vuur in het team.
Voor de WK sprak Dumfries: “We moeten meer van elkaar eisen. Dat is de les die we hebben geleerd van het laatste EK: als groep kunnen we elkaar vaker en opener de waarheid vertellen. En dat ga ik doen, want ik ben iemand die in dat opzicht verantwoordelijkheid neemt. Een beetje vuur in het team is belangrijk.”
De vertrekkende Nerazzurri-rechtersback bracht vier jaar door bij Inter Milan, waar hij binnenlandse prijzen won en een Champions League-finale bereikte. Dagelijks werkte hij samen met Lautaro Martínez, Nicolò Barella en Hakan Çalhanoğlu.
Hij beschreef de sfeer bij Inter als een omgeving waar “we hard met elkaar kunnen botsen, maar waar zoveel sterke persoonlijkheden en duidelijke meningen zijn dat je je praktisch genoodzaakt voelt om jezelf te laten gelden.” Daarmee contrasteerde hij het met het Nederlands elftal, dat volgens hem “een heel prettige groep is, met veel spontaniteit en positiviteit, maar waar we elkaar af en toe wat meer wakker moeten schudden.”
Dumfries wees ook op het gezag van Virgil van Dijk in de Nederlandse kleedkamer en noemde hem fundamenteel, zowel als persoon als als standaarddrager voor de ploeg.
Over tactische vooruitgang merkte hij op: “Steeds meer spelers beseffen dat de eerste bal goed gespeeld moet worden en op de juiste voet. Dat is een positieve ontwikkeling.”
Zijn transfer naar Real Madrid is nu in een vergevorderd stadium, waardoor deze uitspraken een van zijn laatste daden zijn als speler van Inter Milan voordat hij de club verlaat die hem zo gevormd heeft.