Europa League
Derksen en Janssen temperen Nederlandse euforie na Zweden
Johan Derksen en Theo Janssen twijfelden aan de kwaliteit van het Nederlands elftal na hun 5-1 zege op Zweden. Tijdens *Vandaag Inside Oranje* wezen beide analisten de na-matchse euforie af als overdreven.
Derksen zei: "Ik snap die euforie niet helemaal. Ze zijn veel te enthousiast over hun eigen kunnen. Het is gewoon een middelmatig team." Janssen sloot zich daarbij aan en voegde eraan toe dat de volgende wedstrijd, ongeacht de tegenstander, lastig zou worden. "Marokko of Brazilië – het maakt niet uit. De volgende wedstrijd wordt zwaar."
Janssen, voormalig middenvelder bij Ajax, FC Twente en Vitesse, bekritiseerde de defensieve structuur van Oranje. "Ik vind dat Oranje veel te veel kansen weggeeft. Defensief is het helemaal niet solide," aldus de oud-speler.
René van der Gijp gaf een genuanceerder beeld en suggereerde dat veel landen Nederland niet zomaar zouden onderschatten. "Spanje en Frankrijk liggen niet wakker van een halve finale tegen Nederland. Maar andere landen zoals Noorwegen of Duitsland denken niet: ‘We verslaan ze wel makkelijk.’ Dat geloof ik niet."