WK
België moet groep winnen om WK 2026 te overleven
Deviltime-analisten waarschuwen dat België’s kansen om hun WK-groep te winnen nu een ‘vijf op twaalf’ zijn, en dringen er bij de Rode Duivels op aan een overwinning te boeken na een wisselvallige voorbereiding tegen Kroatië en Tunesië, en het ontbreken van belangrijke spelers naast Thibaut Courtois.
Toby Alderweireld zei dat deze groep de zwakste is op het WK en dat België als eerste moet eindigen. Hij voegde eraan toe dat de situatie nu ‘vijf op twaalf’ is.
Marc Degryse betoogde dat de verwachtingen niet te hoog zijn en dat België de groep had moeten winnen. Hij wees erop dat België betere spelers heeft dan Iran en Egypte en dat het team een automatische begrip mist.
Spanje leidt met 4-0 na eigen doelpunt tegen Saoedi-Arabië op WK
De analisten wezen op de twee oefenwedstrijden tegen Kroatië en Tunesië als positieve signalen. Toch benadrukten ze dat, op Thibaut Courtois na, de beslissende spelers afwezig waren in de selectie. Degryse vergeleek België’s speelstijl met die van Spanje en Nederland, waarbij die teams ongeveer 75% balbezit hebben en een fijnere, technischere balcirculatie tonen. Hij suggereerde dat België’s spel meer verfijnd moet worden. De kritiek reikte tot vier Belgische spelers die ondermaats presteerden, waarbij één zelfs in een drie-mansdefensie moest spelen. Analisten haalden ook Nathan Ngoy aan voor zijn rode kaart, die ze een ‘domme’ beslissing noemden. Los van het tactische debat maakte schrijfster Barbara De Smedt bekend dat ze haar vijfde thriller heeft uitgebracht en een nieuw hoofdstuk in haar carrière inluidt. De opmerking sluit een dag van scherpe analyses voor de Rode Duivels af.