LIVE
Geen live wedstrijden
🌍 Andere regio's



🌐 Alle regio's
ONE GAME. ONE COMMUNITY. ALL TOGETHER.
← Terug naar artikels

WK

Koemans Oranje loopt uiteen na 3-1 zege

🇳🇱 2 uur geleden
Nederlandse ochtendkranten bekritiseerden dinsdag het Nederlands elftal na de 3-1 zege van Ronald Koemans ploeg tegen Tunesië, waarmee Oranje de groepsfase van het WK Groep F afsloot. De kranten wezen op een vroege 0-2 voorsprong, tien doelpunten in de groepsfase en vier tegendoelpunten, en waarschuwden dat deze prestatie wellicht niet genoeg is om mee te strijden om de wereldtitel. De krant *De* opende met de analyse: “Nederland ging als een wervelwind van start, dat wel.” Het blad voegde toe dat Aké als linksback begon en Malen, opgesteld als rechtsbuiten, “niet eens onaardig, maar wederom niet bepalend” was. Binnen zeven minuten had het Nederlands elftal een 0-2 voorsprong opgebouwd, een opmars die een Mexicaanse golf in de tribunes ontketende. Volgens hetzelfde medium volgde echter een opvallende daling in tempo vanaf de tiende minuut. In de tweede helft werd het derde Nederlandse doelpunt toegeschreven aan Reijnders en Van Hecke, die “goed hebben gedaan, omdat juist zij er bij de 1-2 slecht uitzagen”. *De* concludeerde dat, hoewel het team de eerste plaats in de groep veiligstelde, “het vanaf nu veel beter moet” om later een rol van betekenis te spelen. *Algemeen Dagblad* beschreef de start als een “bliksemstart” en merkte op dat Oranje “hoefde nog niet te excelleren om de winst in groep F op te eisen”. De krant stelde dat de zege op Tunesië de ploeg in staat stelde om af en toe slordigheden te tolereren. AD constateerde verder dat het elftal “op halve kracht en voor de rust soms zelfs nog minder” speelde, ondanks de dominantie in balbezit na Brobbeys doelpunt in de tweede helft. Het rapport waarschuwde dat de bal “zo vaak achteloos ingeleverd” werd dat noch het publiek in Kansas City, noch de Nederlandse fans op het puntje van hun stoel zaten. De krant wees erop dat Japan de Nederlandse verdediging tweemaal had doorbroken, Zweden één keer, en zelfs bescheiden Tunesië erin slaagde te scoren, wat resulteerde in tien doelpunten voor en vier tegen in de groepsfase. Het waarschuwde dat “dat lijkt te veel om echt om de wereldtitel te kunnen vechten”. *De Volkskrant* vergeleek de Nederlandse prestatie met “een oranje bolderkar … een vrij snel, soepel rijdend treintje in flitsend oranje tint”, maar voegde eraan toe dat “soms ook kraakt en piept het voertuig aan alle kanten”. De krant benadrukte dat, hoewel de ploeg “redelijk makkelijk” scoorde via meerdere schutters, de “te veel goals tegen, ook uit spelhervattingen” moeten worden teruggedrongen. De analyse eindigt met een oproep tot betere verdedigende inzet als Nederland zijn titelambities levend wil houden. Fans worden uitgenodigd om de laatste aflevering van *Studio Oranje* te bekijken na de groepszege tegen Tunesië.

Discussie (0)

Wees de eerste om te reageren!

Reageer op dit artikel

Kies een weergavenaam — je hoeft je echte naam niet te gebruiken

Je weergavenaam wordt getoond, je e-mailadres nooit. Privacy

← Terug naar artikels