WK
Koeman: Malen mist kansen bij opgelopen concurrentie
Nederland-coach Ronald Koeman waarschuwde dat spits Donyell Malen kansen heeft gemist sinds hij als centrumspits werd ingezet tijdens het WK in Kansas City. In de openingswedstrijd tegen Japan speelde Malen als spits, maar scoorde niet in de 2-2 gelijkspel.
Hij kwam in Kansas City met hoge verwachtingen, na een sterke periode bij Oranje en indrukwekkende prestaties bij AS Roma in de voorgaande zes maanden. Een Italiaanse journalist, die net buiten Arrowhead Stadium zat, vroeg Ronald Koeman waarom Malen het zo moeilijk had op het toernooi.
"Natuurlijk weet Donyell dat hij, vanaf het moment dat hij bij ons als spits is gaan spelen, kansen heeft gemist", zei Koeman, verwijzend naar een lang gesprek met de spits op de training. De coach benadrukte dat Malen zich bewust is van de gemiste kansen.
In de voorbereidende wedstrijden verloor Nederland met 0-1 van Algerije, won met 2-1 van Oezbekistan en speelde 2-2 gelijk tegen Japan, waarbij Malen in alle drie de wedstrijden als spits begon maar niet scoorde. Hij creëerde wel kansen en was waardevol voor het team, maar de doelpunten kwamen van anderen.
Brian Brobbey greep zijn kans tegen Zweden, scoorde tweemaal, en Malen werd bij de rust gewisseld voor Crysencio Summerville. Summerville droeg later met een doelpunt en een assist bij in de tweede helft.
"Topsport is keihard, maar als staf hebben we de verantwoordelijkheid om met name de jongens extra aandacht te geven die minder spelen", legde Koeman uit, verwijzend naar de positieve energie van de reserves. Hij voegde toe dat de selectie goed samenwerkt en dat teleurgestelde spelers het team niet beïnvloeden.
Koeman wees erop dat Micky van de Ven, Memphis Depay en Crysencio Summerville drie spelers zijn die op de rand van de basisopstelling staan, waarbij een gele kaart mogelijk tot schorsing kan leiden. De WK-finale vindt plaats in New Jersey op 19 juli, en het Nederlands elftal staat nog maar twee wedstrijden in het toernooi.