DAMES
Minister Sterk loopt mee in Oranje Fanwalk voor 5-1 zege
Minister Mirjam Sterk van het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport sloot zich aan bij 15.000 supporters op de Oranje Fanwalk in Houston, voorafgaand aan de WK-wedstrijd tussen Nederland en Zweden. De 1,7 kilometer lange oranje optocht eindigde bij het NRG Stadium, waar Nederland met 5-1 won van Zweden.
Sterks vierdaagse werkbezoek viel samen met de groepswedstrijd van Nederland tegen Zweden. Sport, inclusie en de verbindende kracht van voetbal stonden centraal tijdens ontmoetingen met KNVB-voorzitter Frank Paauw, betaald voetbal-directeur Marianne van Leeuwen en secretaris-generaal Gijs de Jong.
Op het FIFA Fan Festival bezocht Sterk de Nederlandse fanzone, waar supporters in koor ‘Wij Houden Van Oranje’ zongen. Ze nam ook deel aan de activiteit ‘Van Links Naar Rechts’ naast fans van alle leeftijden en achtergronden. Daarna volgde een bezoek aan Houston Dynamo FC, wiens thuis tenue overeenkomt met dat van het Nederlands elftal.
De minister sloot zich aan bij een training van het Unified Team, een team met jonge spelers met en zonder een verstandelijke beperking. De training liet zien hoe voetbal verschillende gemeenschappen samenbrengt. Tijdens een receptie georganiseerd door het Netherlands Business Support Office bespraken publieke, private en voetbalpartijen samenwerkingsmogelijkheden en de maatschappelijke impact van grote sportevenementen.
De Oranje Fanwalk markeerde het hoogtepunt van Sterks bezoek. Samen met Paauw lanceerde ze de oranje optocht die door het centrum van Houston trok. In het stadion keken koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Ariane toe hoe Nederland met 5-1 won van Zweden.
Sterk blikte terug op een inspirerende dag. “Sport verbroedert. Zoals ik tijdens mijn bezoek heb gezien, heeft voetbal een enorme kracht om mensen uit verschillende landen en culturen, jong en oud, met en zonder beperkingen, samen te brengen. Op het festival, de fanwalk en tijdens de wedstrijd zag je overal oranje. Het was één groot feest. Tegelijkertijd is inclusie niet vanzelfsprekend en als minister vind ik het belangrijk om daar aandacht voor te blijven vragen.”
Het werkbezoek benadrukte de voortdurende samenwerking tussen het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de KNVB.
Minister Mirjam Sterk van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
“Sport verbroedert. Zoals ik tijdens mijn bezoek heb gezien, is de enorme kracht van sport, en in het bijzonder voetbal, om mensen uit verschillende landen en culturen, jong en oud, met en zonder beperkingen, samen te brengen. Op het festival, de fanwalk en tijdens de wedstrijd zag je aan alle kanten mensen in oranje. Het was één groot feest. Tegelijkertijd is inclusie niet vanzelfsprekend en vind ik het als minister belangrijk om daar aandacht voor te blijven vragen.”