LIVE
Geen live wedstrijden
🌍 Andere regio's



🌐 Alle regio's
ONE GAME. ONE COMMUNITY. ALL TOGETHER.
← Terug naar artikels

Premier League

Pierre Dwomoh geschorst voor 11 duels na racistisch misbruik

🇧🇪 2 uur geleden

De voormalige Watford-middenvelder Pierre Dwomoh is door de FA een schorsing van elf wedstrijden opgelegd voor racistisch wangedrag jegens een teamgenoot. De 22-jarige Belg werd schuldig bevonden aan "zeer ernstige" en "volstrekt onacceptabele" overtredingen tijdens twee incidenten in de onder-21 wedstrijden van Watford in oktober en november vorig jaar.

De onafhankelijke disciplinaire commissie oordeelde dat Dwomoh een speler van Indiase afkomst, in de schriftelijke motivering van de FA aangeduid als Speler A, doelbewust had beledigd. Dwomoh ontkende aanvankelijk elke verantwoordelijkheid, probeerde Speler A onder druk te zetten om zijn verklaring in te trekken en gaf later toe aan twee aanklachten.

Tijdens de hoorzitting beweerde Dwomoh dat zijn opmerkingen begonnen als "grappen onder vrienden". Hij zei tegen Speler A: "bruin is geen kleur" toen hem werd gevraagd of hij zwart of lichtgekleurd was. Vervolgens stelde hij dat "bruine mensen niet bestaan... Het is lichtgekleurd of zwart." Bij een andere wedstrijd vroeg hij Speler 2 naar zijn "kruidenierswinkel", een opmerking die werd opgevangen door Alasdair Walker, de hoofdwetenschapper van Watford, die hierover een verklaring aan de FA aflegde.

Watford meldde het incident zelf bij de bond nadat de beveiligingsmedewerkers op de hoogte waren gebracht van de opmerkingen. Speler A was zichtbaar van streek toen hij hoorde dat het personeel op de hoogte was gesteld, terwijl Dwomoh hem later op de training benaderde om de opmerkingen af te doen als "gewoon geklets".

Dwomoh, die volhield dat hij "niet racistisch wilde zijn", beschuldigde Speler A er ook van "profijt te trekken uit de situatie ten koste van hem". Hij verliet Watford in april en zijn schorsing is teruggerekend vanaf dat moment. De FA had aanvankelijk een schorsing van zestien wedstrijden geëist, maar deze hoger beroep werd verworpen.

Watford liet weten de sanctie te steunen. Volgens The Independent maakte de club hem direct na de zelfaangifte niet meer beschikbaar voor selectie. Dwomoh speelde vorig seizoen één wedstrijd in het eerste elftal van Watford voordat hij vertrok. Daarnaast is hij een boete van £2.500 opgelegd en moet hij vóór 9 augustus een persoonlijk educatief programma voltooien.

Discussie (0)

Wees de eerste om te reageren!

Reageer op dit artikel

Kies een weergavenaam — je hoeft je echte naam niet te gebruiken

Je weergavenaam wordt getoond, je e-mailadres nooit. Privacy

← Terug naar artikels