WK
Ronald Waterreus looft Brobbeys WK-debuut voor Oranje
Ronald Waterreus heeft de prestatie van Brian Brobbey in de 5-1-overwinning van Nederland op Zweden geprezen. De voormalige doelman benadrukte Brobbey’s fysieke aanwezigheid en zelfvertrouwen tijdens de wedstrijd.
Brobbey scoorde tweemaal tegen Zweden, maar Waterreus legde de nadruk op de inzet en veerkracht van de spits. ‘Ik ben dol op Brobbey,’ schreef Waterreus in zijn column voor *De Limburger*. ‘Niet alleen omdat hij een van de opvallendste spelers was voor Oranje afgelopen zaterdag. Het is zijn indrukwekkend sterke lichaam, dat hij gebruikte om Zweedse spelers keer op keer af te stoppen. En bovenal het zelfvertrouwen dat hij uitstraalt. Vraag Brobbey of hij vanavond de Mount Everest wil beklimmen, en hij antwoordt waarschijnlijk: “Ach, best.”’
Waterreus bekritiseerde de voorbarige oordelen over Brobbey’s ene slechte seizoen bij Ajax. ‘In Nederland hebben we de neiging om talenten te snel af te schrijven. Brobbey is daar een perfect voorbeeld van. Voordat hij vorige zomer van Ajax naar Sunderland vertrok, waren velen van ons ervan overtuigd: “Dat wordt niks met die jongen.” Het hielp waarschijnlijk ook niet dat er tijdens zijn periode in Amsterdam berichten opdoken waarin werd beweerd dat hij onder druk werd gezet door figuren uit de onderwereld.’
De ex-doelman van PSV, Rangers, Manchester City en AZ vindt Brobbey de beste spits van Nederland op het WK. ‘Je ziet wat zijn winnende mentaliteit kan opleveren. Brobbey is veruit de beste spits van Nederland, veel beter dan Memphis Depay, die zaterdag weer slecht presteerde en misschien alleen nog een ceremoniële rol moet vervullen in dit toernooi.’ Hij voegde eraan toe dat Brobbey de zelfverzekerdheid en passie van Oranje tegen Zweden belichaamt, en beschreef hem als een speler die het team kan dragen.