Eredivisie
Theo Janssen blijft bij De Treffers zonder hoogste trainerslicentie
Theo Janssen, voormalig international van Oranje, die vijf interlands speelde, heeft vandaag in een interview met VI-Insite Oranje verklaard dat hij geen plannen heeft om het hoogste trainersdiploma te halen zolang hij hoofdcoach is bij De Treffers in de Tweede Divisie. Hij benadrukte dat hij zeer tevreden is met zijn huidige rol en het niveau waarop zijn club uitkomt.
Toen hem werd gevraagd of hij ambieert om op het hoogste niveau te coachen, antwoordde Janssen: "Nee, niet per se." Hij voegde daaraan toe dat veel Nederlandse trainers de cursus volgen, ondanks een overschot van vijfhonderd trainers en slechts een handvol clubs met betaaldvoetbalposities.
Janssen legde uit dat hij, als een profclub hem zou benaderen, de kans zou overwegen, maar alleen na het afronden van de benodigde opleiding. Actief zoekt hij dergelijke aanbiedingen niet.
Hij vergeleek een mogelijke situatie met een jonge speler die een transfer naar De Graafschap maakte en zei: "Als een club mij wil, dan komen ze naar mij toe en kunnen we daarover praten." Hiermee gaf hij aan open te staan voor een avontuur.
De voormalige speler van FC Twente, Vitesse en Ajax leidt nu De Treffers, waar hij de selectie in de Tweede Divisie onder zijn hoede heeft. Over deze competitie zegt hij dat het een leuke en competitieve competitie is.
Janssen wees op de kleine stap tussen de Tweede Divisie en de Keuken Kampioen Divisie en stelde dat zijn team op basis van speelkwaliteit veel clubs uit de hogere divisie kan verslaan.
Tijdens het gesprek met presentator Wilfred Genee benadrukte Janssen een eenvoudige trainingsfilosofie: "Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is. Focus op de juiste kleur, geef de beste spelers de bal en vrijheid." Daarmee onderstreepte hij zijn overtuiging dat overmatig ingewikkelde tactieken weinig waarde toevoegen.