WK
Van 't Schip: Koeman blijft Brobbey spelen tegen Tunesië
John van ’t Schip, die Ronald Koeman bij het WK 2022 assisteerde, heeft zijn licht laten schijnen op de laatste groepswedstrijd van Oranje tegen Tunesië vanavond om 1.00 uur. Zijn advies aan de bondscoach: zet het ritme en de fitheid boven wissels.
Van ’t Schip was eerder assistent van Marco van Basten bij het Nederlands elftal in 2006 en 2008 en coachte interim Griekenland, Armenië en Ajax. Hij blikte terug op eerdere keuzes om spelers te sparen in groepswedstrijden zonder spanning, zoals het 0-0 gelijkspel tegen Argentinië in 2006 en de 2-0 zege op Roemenië in 2008.
“Dat deden we toen en we boekten toch goede resultaten,” zei hij. “In 2006 speelden we 0-0 tegen Argentinië, in 2008 wonnen we met 2-0 van Roemenië.”
Hij voegde eraan toe: “Achteraf is het lastig te zeggen of dat de juiste keuze was. Beide keren werden we in de eerste knock-outwedstrijd uitgeschakeld. Voor de kwartfinale van 2008 keken we elkaar aan en zeiden: als we morgen dit niveau laten zien, is Rusland geen probleem. Dat pakte helaas anders uit.”
Wissels kunnen het ritme van sommige spelers verstoren, maar bieden ook rust na een lang seizoen en kansen voor spelers die weinig spelen. “Je verstoort het ritme van bepaalde spelers, maar na zo’n seizoen is het soms fijn om wat rust te pakken en anderen een kans te geven,” zei hij.
“Je wilt ook dat iedereen betrokken blijft tijdens het toernooi.”
Van ’t Schip suggereerde dat Koeman misschien toch zal wisselen, maar onder druk staat van spelers die elke minuut willen spelen. De fitheid en de input van de medische staf zullen de beslissingen bepalen. Hij wees op voorbeelden uit 2008, toen Arjen Robben en Robin van Persie niet helemaal fit waren en in de laatste groepswedstrijd hun scherpte terugvonden.
“Tegelijkertijd wil je bovenaan de groep eindigen, want dat betekent meer rust,” zei hij. “Ik zou niet eens naar mogelijke tegenstanders kijken; kies gewoon het tijdstip dat de selectie de meeste hersteltijd geeft. Vanuit dat perspectief zou Koeman er goed aan doen zijn sterkste elftal op te stellen tegen Tunesië.”
Hij steunde Brian Brobbey als spits na diens doelpunten tegen Zweden en zei: “Anders maak je het jezelf als coach moeilijk. Ik moet zeggen dat Brobbey er goed uitzag. Hij toonde diepte in zijn spel en hielp zijn medespelers – iets wat we niet zagen in de eerste wedstrijd tegen Japan, toen Donyell Malen nog speelde.”
“Malen heeft bewezen superfit en scherp te zijn, ook al heeft hij nog niet gescoord voor Oranje. Hij kan op meerdere posities spelen – spits, rechtsbuiten, linksbuiten, misschien zelfs als valse nummer 10. Ik zou hem opstellen.”
Koeman houdt woensdagavond een persconferentie voor de confrontatie in Kansas City. De wedstrijd begint om 1.00 uur en is live te zien op .nl, de app, NPO 1 en NPO Radio 1. Voor blinde en slechtziende kijkers is er audiodescriptie op NPO 1 extra (kanaal 81) en NPO Start.