WK
Grêmio's gok op Viery levert €15 miljoen op met Fiorentina
De 21-jarige centrale verdediger Viery is van een afdankbaar speler bij Grêmio uitgegroeid tot een transfer van €15 miljoen naar Fiorentina, een deal die na slechts zes maanden als vaste waarde in het eerste elftal ongeveer R$100 miljoen waard is. De Braziliaanse verdediger, die begin 2026 een ommezwaai maakte, veroverde een basisplaats en trok daarmee buitenlandse interesse.
Aan het einde van het seizoen 2025 stond Viery op de lijst van spelers die Grêmio wilde laten gaan. Hij speelde dat jaar slechts 12 wedstrijden, vaak als linksback ingezet, en de club sloeg een bod van Al Sharjah af terwijl ook een aanbod uit een derde divisie in Europa werd geblokkeerd.
De komst van coach Luís Castro begin 2026 veranderde Viery’s lot, aangezien de trainer de directie snel overtuigde van zijn financiële potentie. Castro’s inschatting leidde tot een verschuiving binnen de voetbalafdeling van de club.
Vicepresident voetbal Antônio Dutra Junior en directeur Paulo Pelaipe handelden naar de aanbeveling van de coach en verlengden Viery’s contract tot eind 2029, met een salarisverhoging naar R$80.000 per maand. Het vorige contract liep tot midden 2027. In dezelfde periode werd een uitleenverzoek van Botafogo door Pelaipe afgewezen.
Met het vernieuwde contract keerde Viery terug naar zijn natuurlijke positie als centrale verdediger en vormde hij een duo met mede-academiespeler Gustavo Martins. Het tweetal vormde de basis van de verdediging die de Gauchão-titel veroverde. Viery speelde 27 wedstrijden in 2026, scoorde twee doelpunten en gaf één assist, waarmee zijn totaal aantal seniorenwedstrijden voor Grêmio op 39 kwam.
Grêmio voltooide de transfer van Viery naar Fiorentina voor een vast bedrag van €15 miljoen, ongeveer R$88,5 miljoen, plus €2 miljoen aan prestatiebonussen, goed voor zo’n R$11,8 miljoen. De Braziliaanse club behield 100% van de transfersom en bedong een toekomstige doorverkoopclausule.
De transactie stelde Grêmio in staat om zijn jaarbudgetdoel te halen. Het staat te boek als een van de meest opvallende uitgaande deals van het seizoen voor de club uit Rio Grande do Sul.