WK
Monterrey’s hitse en vuur wacht Oranje
Dennis te Kloese is al in Monterrey terwijl Oranje zich voorbereidt op Marokko in de knock-outfase van het WK. De voormalig directeur van Feyenoord Rotterdam is nu de nieuwe ‘sportpresident’ van CF Monterrey. “Het is warm in Mexico. Echt warm,” zegt hij.
Te Kloese, die officieel nog een paar dagen directeur van Feyenoord Rotterdam blijft, is deze week overgestapt naar CF Monterrey. Monterrey kent regelmatig temperaturen van 40 graden of hoger, omstandigheden die hij vergelijkt met de huidige Nederlandse zomer.
“Mexico is echt een voetballand,” zegt hij. “Als het nationale team speelt, staat het hele land stil. Ze zullen erg geïnteresseerd zijn in Nederland tegen Marokko – dat kun je van mij aannemen. Wie ze zijn? Nederland valt altijd op als voetbalnatie. Oranje is populair.”
De reactie van het Mexicaanse publiek op Oranje wordt mede bepaald door een pijnlijke herinnering: het WK 2014 in Brazilië, toen Nederland Mexico met 2-1 versloeg in de achtste finales. Wesley Sneijder maakte in de 88ste minuut gelijk en Klaas-Jan Huntelaar scoorde de winnende treffer in de verlenging na een strafschop die voor Nederland werd toegekend, een beslissing die in Mexico nog steeds omstreden is.
Monterrey ligt op hoogte, maar niet extreem, merkt Te Kloese op. “Ik denk niet dat de spelers daar problemen mee zullen hebben,” zegt hij. “Ze zullen wel de hitte voelen – het is hier het hele jaar door warm. Dertien van de twaalf maanden, grap ik soms.”
Te Kloese, 51, benadrukt de emotionele band die Mexicaanse fans met voetbal hebben. “Ik las dat Tijjani Reijnders graag in Monterrey’s prachtige stadion wilde spelen,” zegt hij. “Het is echt een schitterende locatie, met bergen die het veld omringen.”
De banden tussen CF Monterrey en Nederland gaan verder dan de komst van Te Kloese. Voormalig Oranje-aanvaller Vincent Janssen speelde voor de club onder de bijnaam El Toro, terwijl Merel van Dongen, een voormalig Lionesses-international, ook voor de club uitkwam. Héctor Moreno, die eerder voor AZ en PSV speelde, is een andere Nederlander verbonden aan de club.
Monterrey is de thuisbasis van Cervecería Cuauhtémoc Moctezuma, de brouwerij die in 2010 volledig werd overgenomen door Heineken. “Mijn familie en ik zijn terug in het geboorteland van mijn vrouw,” zegt Te Kloese. “Het is een plek waar we jarenlang heerlijk hebben gewoond. Monterrey biedt een grote maar spannende uitdaging. De club heeft de laatste jaren op het veld wat moeite gehad.”
De familie van Te Kloese heeft al een Nederlands-Mexicaanse mix ervaren. “Mijn zoon was twee toen we naar Los Angeles verhuisden,” zegt hij. “Hij heeft bijna vijf jaar in Nederland gewoond, waar hij voor een club in Den Haag speelde. Na de wedstrijd bestelde hij chocomel en een kroket met mosterd.”
“Hij zal eraan moeten wennen,” voegt Te Kloese toe. “Maar geloof me, het is hier geweldig. De Nederlandse supporters die voor de wedstrijd komen, zullen hetzelfde ervaren.”