LIVE
Geen live wedstrijden
🌍 Andere regio's



🌐 Alle regio's
ONE GAME. ONE COMMUNITY. ALL TOGETHER.
← Terug naar artikels

WK

Vítor Bruno nieuwe hoofdcoach RSC Anderlecht, De Cat blijft

🇧🇪 2 uur geleden

Vítor Bruno, 43, werd dinsdag voorgesteld als de nieuwe hoofdtrainer van RSC RSC Anderlecht in Lotto Park, in aanwezigheid van CEO Kenneth Bornauw en sportief directeur Antoine Sibierski. Bruno zei dat hij één-op-één met Nathan De Cat zal spreken om hem te overtuigen om te blijven, en benadrukte de eerste wedstrijd tegen Hammarby op 23 juli.

Bruno begon zijn trainerscarrière in 2008, bijna twintig jaar geleden, en startte het seizoen 2024-2025 als hoofdtrainer van FC Porto voordat hij na zeven maanden vertrok. Daarna zat hij anderhalf jaar zonder club voordat hij de rol bij RSC Anderlecht op zich nam.

Hij bracht zeven seizoenen door als assistent van Sérgio Conceição, werkzaam bij Olhanense, Académica, Braga, Vitória Guimarães, Nantes en FC Porto. In Frankrijk begeleidde hij ook Guillaume Gillet, die kort onder hem trainde.

Bruno legde zijn filosofie uit en zei: “Ik ben hun Waze niet.” en voegde eraan toe: “Ik hoef spelers niet te vertellen wat ze moeten doen.” Hij zei dat hij middelen zal bieden, maar niet elke beslissing zal dicteren.

Hij prees de selectie, met de opmerking: “Ik ben heel blij met onze spitsen: Cvetkovic, Sikan en Bertaccini – die in mijn ogen weliswaar geen echte spits is.” Hij voegde eraan toe dat Romelu Lukaku hard zou moeten werken als hij komt en dat er geen garantie op speeltijd is. Bruno herhaalde ook zijn intentie om Nathan De Cat te behouden, met de woorden: “Ik wil graag één-op-één met hem samenzitten… Ik reken op De Cat.”

Sportief directeur Antoine Sibierski zei dat drie pijlers – persoonlijkheid, coaching en management – de keuze hebben bepaald, en dat Bruno perfect bij zijn visie paste. Sibierski noemde dat Alfred Schreuder ook in beeld was, maar dat Bruno’s discipline, bescheidenheid en werkhouding hem overtuigden.

Bruno schetste zijn tactische doel: “Ik wil wedstrijden winnen vanuit balbezit en met dominant voetbal.” Hij zei dat het eerste doel de wedstrijd tegen Hammarby op 23 juli is, niet een doel aan het eind van het seizoen.

Tijdens de eerste trainingssessie op het Neerpede-complex verzamelde Bruno spelers Giulian Biancone, Cedric Hatenboer en Nathan De Cat, en merkte op dat zij allemaal scheenbeschermers droegen – een zeldzaamheid in professionele training, maar een standaard onder zijn leiding.

Discussie (0)

Wees de eerste om te reageren!

Reageer op dit artikel

Kies een weergavenaam — je hoeft je echte naam niet te gebruiken

Je weergavenaam wordt getoond, je e-mailadres nooit. Privacy

← Terug naar artikels