WK
Youri Tielemans probeert schade te beperken na gelijkspel Iran
Captain Youri Tielemans sprak maandag in Seattle de media toe, de dag na België’s 0-0 gelijkspel tegen Iran op het WK. Hij beschreef de bijeenkomst als ‘schadebeperking’ en benadrukte het vertrouwen en de focus van de ploeg om de volgende ronde te bereiken.
Tielemans zei dat hij geen moeilijke geïnterviewde is; hij is welbespraakt en aangenaam, en kan interessante antwoorden geven wanneer de context dat toelaat.
Tijdens de persconferentie voegde hij toe: “We hebben de knop omgedraaid en zijn voor 100% gefocust om door te stoten naar de volgende ronde. Nee, we hebben nog geen wedstrijd gewonnen, maar we hebben ook niet verloren en we weten wat we moeten doen,” wat de mentaliteit van de ploeg weerspiegelt.
Hij benadrukte dat de groep vol zelfvertrouwen blijft, maar ook nederigheid behoudt, en zei: “We werken hard om het doel te bereiken: doorgaan naar de volgende ronde.”
Tielemans sprak ook over de wedstrijd tegen Iran en zei: “We hadden kansen om minstens één of twee keer te scoren, maar hun doelman maakte een paar mooie reddingen.”
Toen er kritiek kwam op kernspelers als De Bruyne, Meunier en zichzelf, antwoordde hij: “Het is logisch dat mensen in zulke situaties naar ervaren spelers kijken, maar het moet collectief worden aangepakt. De kritiek raakt me weinig; ik haat het om met een vinger naar één speler te wijzen – als we niet winnen, is het de fout van de hele ploeg, niet van één of twee individuen.”
Over de laatste groepswedstrijd zei Tielemans: “WK-emoties lopen hoog op, dat weten we. Als we winnen, zijn we gekwalificeerd en is alles in orde. We moeten de laatste wedstrijd positief benaderen.”
Hij sloot af met: “Misschien verwachtten sommigen dat we alle wedstrijden met 5-0 zouden winnen en als eerste uit de groep zouden komen, maar zo werkt voetbal vandaag de dag niet. Alle tegenstanders hebben kwaliteiten, analyseren hen en kunnen verdedigen. Het is aan ons om de oplossing te vinden, en kwalificatie is wat telt.”